Hur fungerar det?

Original Flat Fix Punkteringsskydd

Flat Fix Aldrig Mer Punkteringar

Flat Fix Punkteringsskydd

Flat Fix Punkteringsskydd är en unik vätska, utvecklad för att skydda däck mot 80-95% av alla vanliga däckskador. Flat Fix Punkteringsskydd används med fördel förebyggande för att slippa punkteringar. Vätskan skyddar och lagar däcket från insidan och tätar hål och skador direkt när de uppstår. När däcket får en punktering, så tvingar lufttrycket vätskan till skadan som skapar en stark och permanent lagning av däcket, samtidigt som fordonet körs vidare utan stopp.

Kevlar för starka lagningar

Det är fibrerna som utgör ryggraden i punkteringsskyddet. Ju starkare fibrer, ju starkare blir lagningarna.  De starkaste fibrerna är avancerade syntetfibrer (tex Kevlar) som bland annat används även i skottsäkra västar. Att använda en mängd olika fibrer är också mycket viktigt, särskilt i relativt tunna däck som hos ATV, golfbilar och gräsklippare. Desto mer variation det är på fibrerna, både i längd och förgrening, desto snabbare skapas ett skydd och desto starkare blir lagningen. 

Först bildas en stark plugg har av fibrerna, sen avslutas tätningen av fyllningspartiklar som tränger in mellan fibrerna för att bilda en effektiv lufttät plugg. Dessa fyllnadspartiklar är absolut nödvändig för ett högpresterande punkteringsskydd.

Vanliga frågor om Flat Fix

Flat Fix är en vattenbaserad produkt som man har i däcken för att ge skydd mot luftläckage över hela däckets livslängd. När punktering uppstår sker lagningen direkt och däcket behåller sitt lufttryck.

Kevlar-fibrer är fem gånger starkare än stål, vilket ger starka permanenta lagningar. Ju starkare fibrer, desto starkare blir däcklagningen och eftersom Kevlar  är starkast, använder vi det.

Nej, det kan skapa obalans.

Ja, men det är lite svårare och kan ta längre tid. Lufttrycket i däcket gör att vätskans fibrer och partiklar dras till det område där luften försvinner ut ur däcket. Läckan lokaliseras på detta sätt och tätas direkt. Det kan underlätta om man kör fordonet på en slänt eller liknade, så att vätskan får en möjlighet att nå fälgkanten.

Nej, Flat Fix är en kemiskt död vätska.

Nej, Flat Fix innehåller rostskyddande medel för att förhindra att korrossion uppstår.

Ja, men tätar betydligt mindre skador. Det är viktigt att ta bort eventuellt objekt som har orsakat punkteringen. Om man inte tar bort objektet så kommer det att fortsätta skada slangen tills den är helt förstörd. Det är även svårt att ge garantier att vätskan lagar hålet permanent, eftersom det beror på vilket skick slangen är i. Men så länge som däcket är i rörelse så kommer du att kunna fortsätta köra. Efter det kan du förlora luft om det är så att ytterligare skada har uppkommit på slangen.

Nej, Flat Fix behåller sin form och koncistens som det hade när du applicerade det. Eftersom däcket är en sluten behållare så kan inte vätskan dunsta.

Punkteringsspray är en aerosol (gas) som lagar ett hål som redan har inträffat. Det är en tillfällig lagning som gör det möjligt att ta fordonet vidare till verkstad för däckbyte. Dessa sprayer är också mycket brandfarliga och en del däckverkstäder vill inte byta däck som har lagats med spray.

Flat Fix däremot är en vattenbaserad vätska som är helt ofarlig för miljö, djur och människa. Flat Fix kan laga ett hål efter det uppkommit men vi rekommenderar att man använder Flat Fix i förebyggande syfte, så att punkteringen aldrig behöver inträffa.

Du applicerar Flat Fix snabbt och smidigt via ventilen med en pump eller häller i det i samband med däckbyte.

Så här fungerar det

När däcket roterar så fördelas Flat Fix Punkteringsskydd jämt på insidan av däcket. I samma stund som en punktering uppstår, så tvingar lufttrycket miljoner av fibrer, fiberpartiklar och fyllnadspartiklar tillsammans till skadan och skapar en tätning som pluggar igen hålet i däcket och förhindrar ytterligare luftförlust inom en till två däckrotationer. Hela processen går så snabbt att föraren många gånger inte alls har märkt av att en punktering uppstått. När däcken senare inspekteras så kan man eventuellt hitta objektet som skapade punkteringen och då kan man ta bort det. När man tar bort det måste fordonet omgående köras så att vätskan kan återförsegla punkteringen. 

Beroende på vilken sorts Flat Fix som används, så kan så stora hål som upp till 30 mm lagas med denna teknologin. 

Flat Fix - en bekymmersfri lösning

Med Flat Fix i däcken kan det ge skydd för så mycket som 35-45 punkteringar. Det är utvecklat för att fungera under extrema temperaturförhållanden, från –35° till +40°. Flat Fix är inte brandfarligt och inte giftigt. Flat Fix punkteringsskydd är 100% biologiskt nedbrytbart och därför också lätt att skölja av med vatten, när däcket demonteras. 

Vanliga frågor om Flat Fix

Flat Fix dras till det område där det finns luftförlust. När däcket roterar mot vägytan så vidgar sig hålet och gummipartiklar, Kevlar-fibrer och andra fibrer trycks ihop med däcket där skadan finns. Fibrerna och gummipartiklarna flätas samman i hålet och bildar en stark och permanent plugg i hålet.

Flat Fix har i stort sett obegränsad livslängd, så länge som behållaren hålls stängd och ingen avdunstning sker från dunken.

Flat Fix har testats ner till -35 grader Celsius. Flat Fix håller sig även stabil i temperaturer som inte ens däcket klarar av. Vi har olika frostskydd, beroende på vilken marknad produkten säljs.

Ja och Nej. Cirka 30% av Flat Fix punkteringsvätska stannar kvar i sin position och täcker insidan av däcket.

Nej. Det förekommer mycket böjningar i sidoväggen på däcket vilket försvårar lagning.

Ja. Flat Fix Premium är utvecklat för denna typ av fordon och maskiner. I förhållanden som är extremt hårda där man kan drabbas av stora hål så rekommenderar vi Flat Fix XXL som är framtaget för riktigt stora däck med stora skador.

Nej. Flat Fix är miljövänligt och är inte heller brandfarlig.

Efter applicering så behåller Flat Fix sig flytande i däcket. När däcket roterar så sprids vätskan med hjälp av centrifugalkraften runt hela däckets insida och även runt fälgkanterna. När däcket får en skada så kommer fibrer och gummipartiklar att söka sig till det ställe på däcket där luftförlust uppstår och så lagas hålet direkt och luften stannar kvar i däcket. Detta upprepas varje gång en skada uppstår. Däcket lever kvar skada efter skada tack vare att det skyddas av Flat Fix punkteringsskydd.

Ja. Men om man har ett begagnat däck som är mycket slitet så kan man behöva lite extra Flat Fix eftersom öppna porer i däcket suger åt sig en del av vätskan.

Det går tyvärr inte att svara på det eftersom det är flera faktorer som spelar in, bland annat skadans storlek, lufttryck, var på däcket skadan uppstår och däckets kvalitet.